Od 1. listopadu 2014 jsou všechna nová auta v Evropské unii povinná obsahovat vlastní kontrolu tlaku v pneumatikách, a to zejména z ekologických a bezpečnostních důvodů, kdy dodržování správného tlaku snižuje celkový počet dopravních nehod i produkci emisí CO2. Tuto povinnou kontrolu pak spravuje konkrétně takzvaný TPMS (Tire Pressure Monitoring System), který se dělí na dva typy: přímý a nepřímý.
Přímý TPMS kontroluje tlak vašich pneumatik speciálními senzory umístěnými na discích kol, které pak posílají informace přímo na displej palubního počítače vašeho vozidla. Díky tomu získáváte přesná čísla o aktuálním tlaku vašich pneumatik. Zároveň to ale znamená, že pokud nevlastníte celoroční pneumatiky, ale střídáte mezi letními a zimními, musíte mít tyto senzory na všech osmi kolech.
Na druhou stranu nepřímý TPMS místo přesného měření tlaku v pneumatikách „pouze“ porovnává rychlost otáčení a vibrace jednotlivých kol s využitím systémů ABS a ESP, data z nichž pak opět vysílá na displej palubního počítače v rámci obecných informací o stavu kol. Tento systém je o něco levnější a jednodušší na montáž než v případě přímého TPMS, jím podávané informace ale zároveň nejsou tak přesné.
Co ale dělat, když si vaše auto tlak v pneumatikách samo nehlídá? Za předpokladu, že nevlastníte tlakový měřič, je nejlepší možnost měření tlaku na čerpacích stanicích, které obsahují měřiče vlastní. Tlak byste si takto měli změřit pokaždé, když se svým autem tankujete, nebo minimálně při každé druhé návštěvě benzínky. Vedle toho byste si pak gumy měli zkontrolovat vždy zhruba týden po sezónním přezutím. Takto častá kontrola bude bohatě stačit, pokud už ale máte gumy ojetější, neškodí kontrolovat jejich tlak častěji (například po náročnějším výletě nebo extrémní změně teploty) a i s příhledem na tyto hodnoty zvažovat zakoupení pneumatik nových.
Při kontrole správného tlaku ale zároveň musíte vědět, jaký tlak skutečně odpovídá zrovna vašim pneumatikám. Tabulku správného tlaku můžete najít v manuálu vašeho automobilu nebo na vnitřní straně dveří řidiče. Tyto tabulky ale zpravidla obsahují doporučený tlak pneumatiky v chladném stavu. Proto byste tlak neměli měřit po jízdě delší než dva kilometry, což se může ukázat jako problém právě tehdy, pokud tlak měříte na benzínových pumpách.
Ať už ale používáte měřič na benzínce nebo máte vlastní zařízení, postup samotného měření je stejný. Sejměte z pneumatiky ventilek a přiložte měřící zařízení, které vám na displeji po chvíli ukáže výsledný tlak. Dané hodnoty pak porovnejte s čísly uvedenými v tabulce pro každé ze čtyř kol (plus i páté náhradní) a při nízkém tlaku si gumy u benzínové pumpy či ve vašem servisu nechejte dofouknout, nebo si to s použitím speciální pumpy a manuálu k vašemu autu zařiďte sami. Na závěr pak samozřejmě nezapomeňte ventilek opět zašroubovat.